Lektion i Bangkoks taxisystem



Att åka taxi borde ju vara hur enkelt som helst kan man tycka men här i Bangkok är det en konstform och här får du nu en proffslektion i hur du lyckas åka taxi utan att hamna helt fel och/eller bli grundlurad.

Att ringa och boka taxi är inget man gör här i Bangkok utan du går helt enkelt ut och ställer dig på gatan och väntar på en ledig bil. Du kan se att taxin är ledig genom att det lyser en röd lampa i högra hörnet av vindrutan. Det finns flera 1000 taxibilar här så det är aldrig något problem att hitta en ledig bil.

När taxin stannar öppnar du dörren, säger Sawadee kah (hej på thai) och sedan var du vill åka. Det är bra om du kan säga adressen eller i alla fall numret på thailändska för då vet han att du inte är en dum, lättlurad turist som just stigit av flygplanet. Tyvärr är det så att många taxichaufförer lever på att lura turister genom att inte slå på taximetern, åka en gigantisk omväg eller bara låtsas som de inte förstår. Ett tips är att kolla på en karta ungefär hur långt du ska åka, avståndsmässigt, innan du hoppar in, så du vet om din resa bör ta 5 min eller en timme. Ibland vill inte taxichauffören åka dit du vill, då kommer han att skaka på huvudet och då är det bara att stänga dörren och vänta på nästa bil. Det kan bero på att han tycker det är för långt, för mycket trafik, snart ska åka hem eller helt enkelt inte har lust att åka till den delen av staden.

Be alltid chauffören slå på taximeter som visar hur mycket du ska betala, gör aldrig upp om pris innan – det förlorar du på. Det är väldigt billigt att åka taxi här i Bangkok, fast pris när man kliver in 35 bath och sedan stiger det sakta uppåt. Står man i trafikkö som inte rör sig tickar taxan upp lite då och då per minut, tror jag, med hjälp av ett förprogrammerat system.

När du sedan sitter i taxin kan du bara hoppas på att du träffat en snäll och pålitlig chaufför som åker rätt väg från början. 95% av taxibilarna har inte bälten och de kör lite som de är jagade av något men det är bara att hålla andan och hänga med. När du når din slutdestination är det bra att dricksa lite, vanligvis runda av uppåt till närmaste tiotal, tex om taximetern stannar på 71 bath kan du ge honom 80 bath eller mer om du tycker det varit en extra bra resa.

Att tänka på:

Undvik taxi vid 09 på morgonen och 19 på kvällen för du är det rusningstrafik och det går snabbare att gå än att sitta i bilköer.
Ta aldrig en taxi utanför stora turistställen som MBK, Royal Palace mfl för där vill ingen använda vanlig taximeter.
Ska du ta en taxi från flygplatsen så se till att ställ dig i den vanliga taxikön där ingen lurande förekommer, åk aldrig med någon som kommer fram och skriker "Taxi very good for you". En resa från flygplatsen till city ska kosta runt 350-400 bath inkl vägtullar, inte 2000 bath som vissa försöker sälja sina resor för.

Jag har träffat taxichaufförer som har varit de finaste, gladaste och trevligate personer jag mött här i Bkk men jag har också träffat chaufförer som kör omvägar, vill ha mer betalt, vägrat öppnat bagageutrymmet till min väska om jag inte ger mer pengar etc. Så jag vill inte avskräcka dig från att åka taxi i denna stad men var på din vakt :)

Good luck.


Kommentarer
Postat av: CAISA

Svar: Tack, kul att höra :D



Nämen gud vilka snygga taxi-bilar! Rosa ;)

2009-04-27 @ 15:19:28
URL: http://caisaj.blogg.se/
Postat av: queenpeach

caisa: oh yes rosa, gula, gröna och blå.

2009-04-27 @ 16:01:27
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Foki

svar: åh tack så mkt :) hehe jag är från thailand, men åker dit varje år :P men hellre tycker jag ändå att jag borde aldrig ha flyttat till sverige :D haha



och gud så rolig med en resa till japan! nu blir jag avis :) men jag ska åka dit så småningom så fort jag fyller 18, då får jag massor pengar av mamma & pappa :D hehe



// Ha en bäst! :)

2009-04-27 @ 16:44:53
URL: http://foki.blogg.se/
Postat av: queenpeach

Foki: ja det ska bli galet kul med Japan resa.

2009-04-27 @ 16:50:46
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Anonym

oh tack:) kram

2009-04-27 @ 16:53:19
URL: http://karinolofsson.blogg.se/
Postat av: JESSICA

omg rosa bilar, vad sööt=)

2009-04-27 @ 20:21:36
URL: http://jessiiiru.blogg.se/
Postat av: JESSICA

omg rosa bilar, vad sööt=)

2009-04-27 @ 20:22:00
URL: http://jessiiiru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0