vitare hy, till vilket pris?




Den översta bilden är tagen vid Asok skytrain station, det är en jättelik reklamskylt för Vaselines nya kräm som ger dig vitare hy. Jag vet inte om ni känner till det, men här i Asien strävar man efter att ha så vit hy som möjligt. Det är alltså tvärtom mot västerländska världen där vi smörjer oss med brun utan sol, solar solarium och kastar av oss käderna så fort solen visar sig. Här i Thailand klär man på sig mer om solen skiner för att slippa solens strålar på huden, man badar i kläder och man har paraply för att skydda ansiktet mot solen. Som ni kan se på denna reklampelare får man även med en snurra där man kan jämföra hur mycket vitare man blir vecka för vecka. Lite som en BUS kräm fast tvärtom ;)

Jag har däremot hört att dessa krämer inte alls är bra för kroppen då de innehåller ämnen som kan vara direkt skadliga för hyn, men hey vad spelar det för roll så länga man ser ut som en geisha?! Jag har läst rapporter där flickor fått sitt ansikte förstört för krämen fräter och det slutar med att de får en rosa albinoton istället (se bild). Speciellt gäller detta personer som inte har råd att köpa vitkräm för flera hundra kronor utan väljer att köpa en billigare kopia istället. Jag vet att solen förstör hyn men jag tror inte att detta alternativet är ett dugg bättre. Här kommer ett citat från en tjej som bor här i Bangkok "It's just better to be white, much better than being dark. People look at you differently if you're white, as a singer, if you're light-skinned, audiences like you better."

 Alla flickor i reklamkampanjer, filmer och såpor är väldigt vita i hyn och det är det nästan alla eftersträvar. Att få barn med en västerländsk man är inte bara bra för ekonomin utan också för att man vet att barnet får en ljusare hudton. Det är som att man blir en bättre person ju vitare hy man har, man är renare om man har porslinhy och har du vit hy kommer resten i ditt liv att fyllas med lycka automatiskt. Kanske kommer trenden från Japan/Korea, eller vill man alltid ha det man inte kan få?!

Det är väldigt svårt att hitta hudkräm, ansiktskräm och annat som inte har whitening i sig, till och med deodoranterna har whitening effekt här. Tror ni detta kommer komma till den västerländska världen eller kommer vi fortsätta eftersträva det bruna??

Kommentarer
Postat av: Annie

Jahaaa vad roligt. Jag är inte så intresserad av svindyra våningar :) Jag gillar små svenssons hus ute på landet :)

2009-04-25 @ 10:50:05
URL: http://annamariajacobson.webblogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag tror att trenden kommer att hålla i sig. Att vara ljus i hyn är ju status där borta och det visar också att man har ett välbetalt jobb (inomhus..) - till skillnad från jordbrukana ute på landet som måste slita på risfälten.



Vi i väst kommer däremot fortfarande att eftersträva det bruna, det är jag nästan helt säker på. Fast man blir en aningens ambivalent väl på plats i Thai och det är svårt att inte ryckas med i sina thaivänners tankar och åsikter..

2009-04-25 @ 10:53:08
URL: http://rebeccaas.blogg.se/
Postat av: queenpeach

annie: jag gillar dyra våningar men inte min plånbok.

rebecca: absolut men jag tycker det är synd att det ska vara finare att vara vit .. alltså man jobbar ju inomhus även om man jobbar som städerska o kanske tjänar mindre än bönderna.. bara en tanke.Ja jag aktar mig också för solen här stundtals.

2009-04-25 @ 11:17:42
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Jannis

Så länge det är mörkt och kallt 8 månader om året i Sverige kommer vi desperat fortsätta att steka när vi får chansen.

2009-04-25 @ 13:38:07
URL: http://bkkuniversity.blogspot.com/
Postat av: Mathilda

Alla eftersträvar alltid det de inte är/har och så kommer det nog alltid att vara.

2009-04-27 @ 21:17:09
Postat av: Laila

Va hemskt att det ska vara så egentligen. Att dömas utifrån sin egen hudfärg, kan inte ens tänka mig hur det kan vara. Visserligen, jag är ju mörkhårig och ser inte "västerländsk" ut, men har aldrig mött någon sådan rasism att jag väljer att bleka mitt hår eller använda mig av blåa linser. Ushhh, när ska folk börja behandlas för vad de är, MÄNNISKOR!

2009-04-29 @ 00:36:40
URL: http://baralaila.blogg.se/
Postat av: Momo

Haha, jag gör allt för att inte bli brun då jag typ blir...svart såfort jag kommer ut i solen. :( Yysch! Går nästan aldrig i kortbyxor eller kjol på sommaren, oavsett om jag nästan håller på att .. dö av värmeslag!!! @_@

Mina ben är (enligt många) likvita och jag gillar det. (Y) ;)

2009-06-22 @ 16:13:13
URL: http://chocolatedisco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0