Att åka flodbåt i Bangkok




I Bangkok finns den stora floden Chao Praya som rinner genom staden och där många lyxhotell ligger. I dagarna har skytrainet börjat köra över floden men innan dess var det flodbåt som gällde. Skytrainstationen Saphan Taksin ligger precis vid flodkanten och där ligger båtarna på rad för att ta dig uppför, nedför eller över floden. Du kan också hyra en egen båt med chaufför i några timmar för att mata fiskar, titta på tempel och liknande. För att till exempel komma till Wat Arun, Grand Palace och Kao san road är båten är mycket smidigt sätt att förflytta sig.


I själva staden finns det mindre kanaler sk klonger. Där går flodbåtar upp och ned längs med floden hela dagarna och är en del av lokaltrafiken. Det är ett väldigt bra sätt att ta sig fram då det aldrig blir trafikkoas, det är billigt och lite mysigare än tunnelbana. Men ibland är flodbåtarna överfulla vilket gör att det är halvläskigt att stå på dem, klongerna har en tendens att lukta väldigt illa och jag ger en varning för att åka båt när det regnar (regnet piskar in i båten..).


När man ska gå på en flodbåt måste man veta vilket håll man vill åka åt först och främst. När sedan båten kommer i den riktning du vill åka höjer du handen för att visa att du vill med. Båten åker då mot bryggkanten, lägger nästan till, du hoppar på och båten kör igen. Detta går väldigt snabbt, det finns ingen tid att för att stå och vela och de som jobbar på båten är stressade. När du väl är på båten och kanske har fått en sittplats eller står kommer en person runt längs båtkanten och tar betalt, det kostar mellan 5-20 bathn beroende på var du ska. Personalen har väldigt svårt att höra vad du säger så vet du var du ska och hur mycket det ska kosta lämnar du jämna pengar, annars får du försöka göra dig förstådd. När du betalt får du en biljett där det står hur många bath du betalat, spar den! Ibland kan det vara så att båten stannar och alla går av fast du vill åka längre, det betyder bara att det är dags att byta båt och samma biljett gäller.


När det är dags att gå av får du resa dig i god tid så chauffören ser att du vill gå av och sedan saktar båten in och du får hoppa av i farten. Detta är ingen sätt att färdas för någon som inte är stresstålig och vill njuta av resan men däremot är det en upplevelse i sig och samma sak här, väldigt lite västerlänningar känner till dessa klongbåtar. Du får se en helt annan sida av Bangkok, du ser hur lokalbefolkningen bor längs kanalen och det är så annorlunda från storstaden Bangkok man kan komma.


Kommentarer
Postat av: änglar

tack för alla dessa små artiklar om Bangkok och hur det fungerar. jag är precis i början på min upptäcksresa om Bangkok. Och du ger så mycket värdefull information. Dessa klongbåtar måste jag testa nästa gång. Med tanke på ditt inlägg om marknaden för några dagar sedan. så insåg jag att jag missade massor där. så dit måste jag också tillbaka. Så mycket att se och oftast så lite tid. Bangkok blir ju oftast sista anhalten innan hemgång. fortsätt blogga du är bäst !!!

2009-06-09 @ 14:54:26
Postat av: Mia

Intressant! Älskar dina inlägg om thailand och livet där. Inlägget om marknaden var också himla intressant!

TACK också för mina beställda kläder!! :) De är supersnygga, shorts & två klänningar. Jag efterfrågade just maxiklänningar för ett tag sedan, och blev alldeles till mig när jag såg att du tagit in ett par. Den jag beställde är supersnygg och sitter som klippt & skuren! Tackar och bockar eller ja niger kanske man säger.

2009-06-10 @ 11:27:39
Postat av: queenpeach

änglar: vad glad jag blir, tack!!

mia: åh vad kul att allting passade! kom fler maxiklänningar inom kort :)

2009-06-10 @ 12:04:26
URL: http://queenpeach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0