The answers

åh va härligt att bo där! hur kommer det sig att du ville bo i thailand? och vad tycker du om mbk att shoppa på, finns det mycket ställen som det? var där förra sommaren :)) kram

Första gången jag flyttade till Thailand var 2006. Då var det mest för att jag var trött på Stockholm och Sverige och ville göra något helt annat. Jag valde Thailand för det fanns lärarjobb, det var relativt billigt att leva här om man inte skulle få jobb och så ville jag ha sommar. MBK är bra om man bara är ett kort tag i Bangkok; där finns väskor, skor, klockor, kopior av det mesta, dvds, mobiler och en del kläder. Själv avskyr jag att vara där pga att trängseln och alla turister men ibland måste man dit för att hitta det man letar efter.

Tjohej!
Du som bott i england, hur var det? Och jag ska till London imorgon, vad får jag absolut inte missa? Kram


Jag har bott i Manchester och i London och båda är bra på sitt sätt. Däremot föredrar jag nu att vara där i kortare perioder, skulle inte vilja bo där igen. I London får du inte missa: Hampstead, åka buss och sitta högst upp, längst fram, softa i solstolarna i St James Park, äta sushibuffe´ på Hi Sushi, Primark såklart, Top Shop på Oxford Street, strosa i Notting Hill, äta glass i Covent Garden, dricka drinkar runt Camden Lock och besöka marknaden, äta vegetarisk mat på Govindas, ta en båttur längs Themsen och åka upp i London Eye.

Hej du har inget filmtips du vill tipsa om?
Absolut. Den senaste filmen jag såg som var kanonbra var Slumdog Millionaire.  Andra bra filmer jag sett det senaste halvåret är Happy Go Lucky, Milk, Revolutionary Road och The Reader.

Är det lätt att få jobb i bangkok?hur mycket kostar en lägenhet där? hyra? Hur länge kommer du stanna där?

Som västerlänning och inte från ett engelsktalande land är det väldigt svårt att få jobb här. Är man sk native speaker kan man alltid få jobb som engelska lärare på bra och mindre bra skolor, men att bara åka hit som svensk och tro att man ska få jobb fungerar inte. De jag känner som jobbar här har all fixat jobben från Sverige. Att hyra lägenhet varierar men 1 bedroom flat (sovrum, vardagsrum, kokvrå och toalett) hyfsat centralt längs Sukhumvit och fräscht kostar från 6000 kr i månaden och uppåt. Visst kan man bo billigare men då är det oftast mindre, inte så modernt, långt ifrån Skytrain/MRT och sämre möbler. (Man hyr till 90% möblerat här.) I nuläget vet jag inte hur länge jag blir kvar men antagligen till hösten.

Hur länge har du bott i Thailand? Vad har du för utbildning och vart utbildade du dig?

Jag flyttade till Thailand 2006 och stannade ett år, sedan bodde jag här 3 månader i början av 2008 och nu har jag bott här i ett halvår.
Jag har en datateknikexamen och en fil kand i medie-och kommunikationsvetenskap och sedan har jag läst till pedagogik, så många högskolepoäng kan man säga ;)

Skulle du kunna tänka dig att videoblogga? :)
Nej inte som det ser ut nu.

1. Hur fick du kontakt med barnhemmet där du jobbar? Krävs det några speciella egenskaper?
2. Var inhandlar du dina kläder du säljer? - Kan tänka mig Chatuchak fashion?
3. Hur pass bra Thai pratar du? Umgås du bara med västerlänningar eller har du också Thaifriends?
4. Var någonstans har du varit i Thailand? (Provinser)


1. Jag ringde upp dem och vi pratade lite på knagglig thai/engelska. Nästa dag åkte jag dit, pratade med en dam som har hand om volontärarbetare och på den vägen är det.
2. Nej handlar inte webshopens kläder på Chatuchak. Litar varken på kvailtén eller försäljarna där. Ibland när jag handlat kläder där för eget bruk har jag kommit hem med både smutsiga och felsydda kläder. Men man lär sig av sina misstag och det jag nu handlar på den marknaden är inredning till lägenheten, blommor och frukt.
3. Inte så bra att jag kan föra en konversation. Jag har inga thaikompisar alls här utan umgås bara med västerlänningar. Detta pga att de thailändare jag har träffat inte är specielt intresserade av att lära känna västerländska tjejer och känner sig ofta osäkra i språket. Jag har försökt knyta massor av kontakter med thaitjejer men de är helt enkelt inte intresserade och till slut tröttnar man på att försöka. Jag kan ibland hänga lite med två thaikillar som in kille jobbar med, men det är väl allt.
4. Thailand har ju runt 75 provinser så kan inte räkna upp alla, men har ju bott i Chiang Mai och varit runt mycket i norra Thailand, både i städer och på landsbygden. Andra städer jag varit i är Ranong, Rayong och Udon Thani. Jag har varit mycket i Bangkok och dess omgivning. Jag har varit på massor med öar tex Koh Chang, Koh Samet, Koh Kood, Similian Islands, Koh Samui, Hua Hin, Koh Lipe etc

Jobbar du på en svensk skola? Hur fick du jobbet?

Nej jag jobbar på en Internationell privatskola med barn från 60 olika länder, det finns ingen svensk skola i Bangkok. Jag fick jobbet genom kontakter i Sverige.

Vilket ställe är det man bör åka till om man vill till Thailand, om man vill ha shopping och sol&bad på vita ständer?


Svårt, men för att få in alla de sakerna skulle jag säga Koh Samui. Ön är väldigt överexploaterad så du hittar inte de vita, orörda sandstränderna. Strand och bad semester är bättre på mindre öar men där finns ingen shopping att tala om.

Jag undrar hur det kom sig att du flyttade till Thailand? Om du pratar thai och hur det är att lära sig det isf? Sen vill jag gärna veta mer om hur du bor.

Jag ville göra något helt annat. Jag var trött på mitt jobb, på Stockholm, på min lägenhet, på att festa varje helg och ville hitta nåt mer. Jag pratar lite thai, förstår en del men kan inte föra en hel konversation. Det är ett väldigt svårt språk att lära sig pga alla olika toner. Jag bor här i Bangkok i en one bedroom flat på 50 kvadrat, den hyrs möblerad och har pool på taket av byggnaden. Den ligger på Sukhumvit, nära Skytrain och nära mitt jobb.

Vilken lycka att få bo utomlands. Det skulle även jag vilja men hur ska man försörja sig... Jag vet att du jobbar på skola, men vad jobbar din pojkvän med?

Min kille jobbar inom reklambranschen och till alla som undrar, nej han är inte från Thailand - han är från Stockholm.

1. Hur känns det att jobba utan arbetstillstånd är du inte orolig liksom?
2. Vet du några bra typ "affärer" i Bangkapi eller nån annan förort tycker att det verkar intressantare och billigare än chatuchak och dyligt?


Nej jag är inte orolig. Det är tämligen vanligt här då vissa företag inte är så duktiga på att ordna arbetstillstånd av olika anledningar.
Ska jag vara helt ärlig tycker jag alla förorter till Bangkok är samma sak, små och sömniga. Det finns inte mycket shopping och det som finns är alltid i mindre skala än samma saker i Bangkok. Men då menar jag självfallet inte MBK, Kao San Road och Nana, kolla istället in områdena kring Victory Monument.

Vad är det bästa med att bo i Thailand och vad är det sämsta?

Det bästa är vädret, shoppingen, ingen stress och nära till stränder. Det sämsta är helt klart sexhandeln och den smutsiga luften.

Vad saknar du mest med Sverige? När kommer du åka dit nästa gång? Bor du i Stockholm.

Jag saknar mina vänner, familjen, årstiderna, ljuset, maten och enkelheten att göra sig förstådd överallt på en gång. Jag kommer nog åka tillbaka till Stockholm mot hösten, har bott i Sthlm sedan är 2001.

vad gjorde du när du bodde i london? saknar du inte din familj?


I London jobbade jag i en boutique i Hampstead och jobbade med personlig shopping. Jag saknar min familj massor och varje dag.

Hejhej! Har lite önskningar till webshoppen :)Fler miniklänningar (perfekt för mig som är kort, minisarna blir liksom lagomlånga) och kan du hitta maxiklänningar där i Thailand?

Många av klänningarna i shopen är miniklänningar, i alla fall för mig :) De är ju sydda för lite kortare personer då inte så många thaitjejer är över 1,70 direkt. Men alla mått står i shopenså bara att börja mäta. Nej, tyvärr är det ganska svårt att hitta maxiklänningar här, inte så hett.

Hur kom det sig att du flyttade till Thailand? Bor du där ensam?/sambo? Var i sverige bodde du innan? Drömjobb?
Nej jag bor tillsammans med min kille som också jobbar här i Bangkok. Stockholm är hemma för mig i Sverige. Har massor med drömjobb, tex starta ett nytt Asos, jobba för Rädda Barnen, leda ett SIDA projekt, barnboksförfattare; men den röda tråden är väl att göra skillnad.


Kommentarer
Postat av: Travel and fashion

Roligt att läsa dina svar. Jag trodde du var utbildad lärare. Vad undervisar du i för ämne när det är en sån internationell skola? Hur gamla är barnen där? Var det inte svårt att få lärarjobb utan lärarutbildning.

2009-03-19 @ 22:29:38
URL: http://travelandfashion.blogg.se/
Postat av: queenpeach

Travel: alltså jag har jobbat som lärare i 8 år i Stockholm och har ju läst in pedagogik så inte så mycket som skiljer min utbildning från en lärarutbildning, bara att jag inte gått ett helt program på lärarhögskolan.Barnen jag undervisar är mellan 8-16 år och ibland väger erfarenhet tyngre än utbildning.

2009-03-20 @ 01:44:50
URL: http://queenpeach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0