Queenpeach kokar

Ny dag nya möjligheter och en irriterad Queenpeach. Jag såg imorse att mitt inlägg om maten här i Thailand hamnat på blogg.se förstasida och att elaka, arga och några snälla kommentarer haglat friskt. Jag älskar diskussioner men jag gillar inte personliga påhopp. Om jag inte gillar thaimat, om jag tycker den är fet, inte god och inte bra för min kropp måste jag få tycka det utan att få höra hur fel jag har, hur dum i huvudet jag är och hur mycket jag klagar. Ja jag kanske klagar då och då men får man inte göra det bara för att man råkar bo utomlands? Är man bosatt utomlands får man inte kommentera en endaste sak negativt för man får alltid tillbaka " ja men det är ju bara att åka hem om det inte passar.." Ni klagar ju på slask, snö, att det aldrig blir vår, att byxor är slut på Zara, att melodifestivalen är dålig och jag måste också få ventilera min vardag (i mitt hemland som nu är Thailand) och just nu är maten ett stort problem i min vardag.

Det var olyckligt att jag inte skrev ut tydligare att det är främst smaken av olja och frityr som stör mig och att den inte går att komma ifrån. Detta gör att jag hamnar på McDonalds som är minst lika onyttig men smakar mycket bättre.

Titta på denna konstruktiva kritik jag fick i en kommentar

"men om det är så himla besvärligt så stick från mitt hemland.
Bara för att du har dålig ämnes omsättning och inte kan äta lite grädda utan att gå upp 30 kilo..
hur jävla många fetton hittar du i thailand om du jämnför med sverige?
Kan du ingenting om kolhydrater?
i thailand äter man nästan inga kolhydrater, medans i sverige äter vi både ris potatis och makaroner..
så klaga för fan inte på maten, flytta därifrån sånna fall. fan jävla irreterande svenskar som ska klaga hela jävla tiden.. usch!"

Jag är en snäll person, jag lovar, och förtjänar inte dessa otrevligheter bara för att jag längtar efter svensk mat. Jag ska försöka svara på denna kommentar på ett mer moget sätt;
Jo om det är besvärligt kan jag alltid åka till Sverige men just nu är Bangkok hemma för mig, jag har inget kvar i Sverige föutom vänner och familj. Jag har inget jobb i Sverige, jag har ingen bostad i Sverige och jag bor ju sedan nästan 3 år (från och till) här i Thailand så det är inte bara att sticka härifrån. Det är som om man skulle be en svensk att dra ifrån Sverige varje gång personen klagar på snö och slask.
Jag är inte överviktig och jag kan äta grädde utan att gå upp 30 kg men det är smaken jag inte gillar. Min tunga och insidna på min kropp gillar inte oljiga och gräddiga saker. Jag har, för något år sedan, testat LCHF och det var de värsta veckorna i mitt liv. Ingen vet hur farlig den dieten är för insidan av kroppen och ingen kan inbilla mig att det är bättre med stekt korv och bacon till frukost än fullkornsbröd och gröt. Det kanske är fler överviktiga personer i Sverige än i Thailand men Thailand kommer ikapp jag lovar, jag ser överviktiga thaibarn fler gånger om dagen. Sedan är ju thailändare byggda på ett helt annat sätt en svenskar, de är väldigt smala och även väldigt korta, hur ofta ser du en thailändare över 1,70?!
Jo jag kan ganska mycket om kolhydrater och jag skulle säga att en thailändare äter ganska mycket ris, både vanligt och sticky, flera gånger om dagen. Men kolhydrater är inte problemet och kolhydrater gör dig inte tjock, det är alltid bara en fråga om att göra av med de kalorier man stoppar sig. (En pad thai innehåller runt 500 kcal, fried rice runt 600 kcal och en tallrik fil med flingor 200 kcal.) Sen spelar det ingen roll för mig om det är bra fetter eller inte.  Min kropp mår bättre av fullkornsbröd, potatis, fil, sallad och couscous.

Jag gillar Thailand och jag gillar Sverige. Det finns mycket jag inte gillar med Sverige och det finns mycket jag inte gillar med Thailand också. Men jag måste få uttrycka mina åsikter precis som alla andra. Jag vet att det sticker i ögonen på många att jag bor i Thailand och inte är nöjd med det. På något sätt tycker många att jag ska vara tacksam att jag överhuvudtaget får bo någon annanstans än i Sverige.., Men kom ihåg, vi har alla ett val! Alla kan flytta utomlands, det gäller bara att våga. Jag sa upp mig från jobbet, sa upp lägenheten och lämnade allt. Kan jag så kan du också!


Kommentarer
Postat av: Lollo

jag gillar din blogg och det är väl inget fel i att vilja ha lite hälsosammare mat, dessutom är det inte konstigt att man tröttnr på samma mat dag ut ch dag in.. Och jag tror att du är en genomnäll person ;) ha en fin torsdag! kram

2009-03-12 @ 05:05:52
URL: http://confessionsbyme.blogg.se/
Postat av: queenpeach

lollo> tack! :)

2009-03-12 @ 06:14:15
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Mia

Usch vilket tråkigt och omoget inlägg du fick, hoppas verkligen det inte var många fler sådana! Trodde det bara var puckade rasistiska svenskar som uttryckte sig så (åk hem!)om icke svenskar när de klagar på något, men där ser man...

Det finns ju för och nackdelar med alla ställen och länder att bo på.

Och jag förstår fullständigt att du inte gillar smaken av olja, fett & frityr.

Själv kan jag inte äta tex friterad mat (kinamat tänker jag på nu) utan att både må illa och få ont i magen. Min kropp vill inte ha det och det kan man ju liksom inte göra något åt.

Jag har skrivit det förut men skriver det igen att jag tycker du är jättemodig, framåt, cool, idérik mm som vågat flytta "bara sådär" du jobbar & sliter i ditt nya hemland i skolan (alla som jobbar som lärare imponerar på mig!) och du driver eget och ger av dig själv till barnen på barnhemmet. Jag tycker du är ett föredöme i allt vad jag kan se och förstå av dig som person.

OCH det viktigaste tycker jag ändå är att du respekterar ditt nya hemlands seder och traditioner, det tycker iallafall jag är mycket viktigare än att du inte uppskattar all deras mat!

Och du har ju i din blogg skrivit mycket positivt om landet & människorna där också :)

Önskar dig en fortsatt bra dag!

2009-03-12 @ 07:08:56
Postat av: Therese

Jag såg att det blev många påhopp och vad ska man säga..? jag håller med, alla måste vi få klaga någon gång vare sig man bor i Sverige eller i Thailand. Allting är inte ens dans på rosor alla dagar som vissa verkar tro.

2009-03-12 @ 07:17:17
URL: http://mylifeinthai.se
Postat av: Jennie

Jag håller på dig jag! Självklart måste du få tycka och känna precis som alla andra.

Stå på dig tjejen. Kram

2009-03-12 @ 07:44:27
Postat av: queenpeach

Mia: du är underbar!

Therese: tack! :)

Jennie: :D

2009-03-12 @ 08:43:35
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: sandra

Amen herregud! att folk orkar hoppa på dig som dom gör? jag gilar din blogg och du är definitivt bra på det du gör, så fortsätt och skit i sånna kommentarer! puss på dig!



http://barazandra.webblogg.se

http://barazandra.webblogg.se

2009-03-12 @ 13:15:12
URL: http://barazandra.webblogg.se/
Postat av: Mickan

Uppenbarligen så klagar ju den personen på oss svenskar också så varför säga åt någon att inte klaga när man själv klagar? Som att skrika till ett barn att man inte får skrika. Det funkar ju liksom inte så. Klart som fan alla klagar någon gång ibland! Det är väl alla människors rättighet och du ska väl inte behöva flytta ifrån Thailand bara för att du inte tycker om maten? Herregud...

2009-03-12 @ 13:34:59
URL: http://miickan.blogg.se/
Postat av: Majkie - hockeyfru och hemmafru

elaka och sura kommentarer är ju bara att ignorera! så onödiga!

2009-03-12 @ 13:40:12
URL: http://thisismikaela.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Bra blogg, titta gärna in på min.

2009-03-12 @ 13:43:16
URL: http://twwinie.blogg.se/
Postat av: queenpeach

sandra: tack!

Mickan: du är bra :)

Majike: håller helt med dig!

Emmelie: tack,!

2009-03-12 @ 15:47:51
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: lisa

jag ska också flytta till thailand! fan ja jag gör det!

intressant blogg!:D

2009-04-07 @ 08:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0