blogg vs reklam


Om jag ser den här bilden på en endast blogg till kommer jag att kräkas! Varenda stor blogg i Sverige verkar ha fått sin kyl fylld med dessa flaskor och alla verkar ääääääälska dem. Och nej jag är inte avundsjuk, har testat, tycker de är halvgoda och dessutom ganska så onyttiga.

Jag har länge tänkt på att de största bloggarna ser mer ut som reklampelare än personliga bloggar nuförtiden. Självklart förstår jag att företagare använder sig av bloggare men hur trovärdigt blir det när man aldrig läser något negativt om en endaste vara? Jag själv driver en webshop och har fått minst 100 mail av både små bloggar och de som ligger bland topp 10 på bloggtoppen, sk jag rear ut min själ allt ska bort mail. De flesta vill att jag ska skicka gratis kläder till dem och de ska "recensera" det i bloggen, en del vill att jag sponsrar tävlingar och andra vill ha varor för att länka till min shop. Hittills har jag inte gjort några större utskick för jag känner att man förlorar trovärdhet för varje utskick. Eller jag fungerar så, jag tror inte att en viss klänning som både Kenza, Blondinbella, Engla och Stina Lee har fått hem sitter som ett smäck på alla och då känns det bara som företaget är ute o fiskar kunder pga dålig försäljning.

När jag just startat upp min webshop var jag med i Kenzas julkalender med en vara och den varan sålde slut på 15 sekunder så det är svårt att veta var man ska dra gränsen. Sälja ut sig eller hålla fast vid sitt eget och hoppas att kunderna hittar hit ändå? Det är skitsvårt! Efter Kenza (som jag tycker verkar helsöt) historien valde jag att skicka ett gratisplagg till en blogg. Jag valde den blogg som jag läser varje dag, som inte känns falsk på något sätt, som inte recenserar schampoo, hudlotion, armband och nagellack i varenda inlägg och som faktiskt har något personligt att komma med. Den enda personen Queenpeach sponsrar, eller har skickat två plagg till, är till Karin. Baserat på att jag gillar hennes blogg och som person fast jag inte ens känner henne och att jag läst hennes blogg i flera år. Det ledde inte till att varor sålde slut på 15 sekunder men det kändes mycket bättre för mig personligen.

Vad tänker ni om sponsring på bloggar? Är det kul att läsa om den 10e personen som fått en kyl full med dricka eller vill man ha mer?

Kommentarer
Postat av: Surra

Det är kanske inte så kul, men om det bidrar till att personen kan ägna mer tid till bloggen och inte behöver ha så många andra jobb, så kanske kvalitén i bloggen blir bättre. Det är en fin linje på att man inte får bli för kommersiell dock då mycket ofta vill ha mer.

2009-05-20 @ 14:25:21
Postat av: HP

Det är nog roligt för bloggaren att få en massa saker gratis och bara genom att klicka en bild och lägga ut den på bloggen. Det blir mindre personligt men samtidigt så är det ju smart av företag att satsa på den sortens marknadsföring. Det funkar ju lixom. Men det är klart att det inte bara ska vara reklam det måste ju finnas något hos bloggaren som man gillar och vill återkomma till. DET ÄR SVÅRT!

2009-05-20 @ 14:30:57
Postat av: queenpeach

surra: bra tanke men jag själv finner mig själv sluta läsa bloggar som bara är reklam och tävlingar..

HP:supersvårt!

2009-05-20 @ 14:34:27
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: alec

håller med dig.. och dom är inte sååå goda.

kanske man är galen i gratis-saker ??

2009-05-20 @ 16:33:05
URL: http://alecstar.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Håller helt med dig ang. det här med Vitamin-dryckerna! De är verkligen inte goda, och inte alls nyttiga = innehåller mängder med socker!



Har också funderat på hur kul EGENTLIGEN det är att få HELA sitt kylskåp fyllt?? Hur får man plats med resten av maten??

2009-05-20 @ 17:08:10
URL: http://rebeccaas.blogg.se/
Postat av: queenpeach

rebecca: jag tror det där bara är en reklambild som alla bloggare måste ha på sin blogg.. flaskorna står säkert halvvarma och dammiga i nån garderob ;)

2009-05-20 @ 17:17:39
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: änglar

hoppas att du inte hoppar på det tåget.... det som är bra och unikt med din blogg .och som får mig att läsa varje dag. Är att den är personlig , mycket och bra bilder , uppdatering om Bangkok. Och du bjuder på dig själv. Jag skulle ärligt sluta och läsa om det blev massor av krafs med reklam . Det har man ju överallt ändå. Keep up the good work. sen har jag funderat på en sak . för att byta samtals ämne .... hur ska du klara av att lämna lilla persikan ? hon är ju bara sååå underbar. Mitt hjärta blöder för denna lilla tjej.

2009-05-20 @ 21:53:07
Postat av: queenpeach

änglar: åh tack! ja hur jag ska klara att lämna persikan vet inte jag heller, håller tummarna för att hon ska bli adopterad innan jag hinner åka!

2009-05-21 @ 01:15:39
URL: http://queenpeach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0