Kom Samet guide del 1


Här kommer en update från Koh Samet där solen visat sig nästan hela dagen och de flesta turister är rödare än kräftor efter en dag i solen.
Jag kom alltså hit igår kvall och tänkte göra en liten mini guide till ön eftersom så många frågat efter detta, jag börjar med hur man tar sig hit:

Att ta sig från Bangkok till Koh Samet är billigt, smidigt och tar inte så fasligt lång tid. Jag rekommenderar att inte gå genom resebyråer utan ta skytrain till Ekkamai och gå till busstationen, köp en returbiljett till Ban Phe för 300 bath, då ingår aven båtbiljetter. Bussarna avgår varje timme, har ac och det bjuds på vatten och kaka. Gå på bussen vid gate 23 och sedan tar färden till Ban Phe 3-4 timmar beroende på trafiken. Framme i Ban Phe går du av bussen, korsar den stora gatan och så är du vid hamnen. I en biljettlucka visar du upp din båtbiljett, kvinnan i luckan antecknar att du vill till Samet och båten avgår när 20 stycken personer har anmält sig. Ibland kan detta ta 2 timmar och ibland 5 minuter. öor dig som inte vill vänta finns speedboat men räkna med att få betala en hel del för resan som tar ca 10 minuter. Den vanliga "slowboaten" tar ca 30 minuter och har sköna solstolar på däck som man kan softa i. Tänk på att inte lämna Bangkok försent för sista båten mot Koh Samet brukar gå vid 18 på kvällen och bli fast i Ban Phe, en sömnig liten fiskeby, är halvkul. Som alltid i Thailand så stressar de inte så vår resa hit tog nästan 5 timmar igår fast ön inte ligger så långt bort. Men lite bilköer, väntan på båten, väntan på taxi gör att tiden går... Annat man kan lägga på minnet är att Koh Samet är ett populärt resmål för thailändare över helgen så om det är möjligt undvik att resa fredag eller söndag. En del ställen höjer även sina priser på helger och över röda dagar och i vissa fall, som över thailandska nyåret är nästan allt boende på ön fullbokat. Vad jag också märkt på senare tid är att Samet är väldigt populärt hos svenskar. Idag har jag nästan bara hört svenska på stranden och för några år sedan fanns det inte en enda svensk turist här.

Aterkommer imorgon med en boendeguide och vilka strander som ar bast! Nu ska jag duscha av mig saltvattnet, vila lite och sedan avnjuta grillspett pa stranden!

Kommentarer
Postat av: Lorak · My official truth

Sv: tackar =) detsamma. Nej men nu blev man ju inte avundsjuk när du befinner dig i ett varmt land =)Hur länge ska du vara i Koh Samet ? ha det så bra!

2009-06-27 @ 14:40:30
URL: http://lorak.blogg.se/
Postat av: Foki

Hej :)

Jag har fått paketen nu!

såg att du skickade med ett par sockersöt hårrosett också! Tusen tack ^^

Jag har på mig hårrosetten idag :)



Hoppas att du får en trevlig dag!

(eller det har du ju, eftersom du befinner dig i en utav världens bästa ställe hehe)



Tusen söta kramar!

2009-06-27 @ 14:42:00
URL: http://foki.blogg.se/
Postat av: queenpeach

lorak: bara över helgen sen hem till bangkok igen.

foki: åh kul :)

2009-06-28 @ 17:41:01
URL: http://queenpeach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0