Song Kran


Bild från 2007 när jag firade Song Kran i Loas.

En pickup md killar som inte bara sköt vatten utan också färg.

Mån -  ons firas det Song Kran i Thailand, alltså nyår. Det gör man genom ett enormt vattenkrig, en del färgkastning och mycket alkohol. Detta blir min tredje Song Kran och nu ska jag fly till en closed resort med privat pool och strand där jag inte behöver vara rädd för att få en hink vatten över mig, inte kunna gå ut utan att mina kläder blir förstörda etc. Det här är alltså inget lite vattenkrig utan det kastas soppåsar med vatten från pickuper, en del kastar vatten med is i, det kastas växtfärg, folk rasar av sina motorcyklar och förra året dog över 600 personer. Nytt för i år är att alkoholen inte kan köpas så man kan ju hoppas att det leder till något gott.

2007 var jag i Laos där jag trodde att jag var Song Kran befriad men icke, det firades lika mycket där och jag deltog i vattenkriget i två dagar. 2008 var jag i Bangkok och försökte komma undan vatten genom att stanna inne/åka mycket taxi och det gick sådär men u i år kanske det kommer fungera. Det kastas vatten för att rena dina synder och för att du ska få en ny, fin start på året men det har tyvärr gått lite över styr.. Bangkok Post brukar ha ett räkneverk som visar hur många som dött över Song Kran dag för dag pga bilolyckor, drunkning, motorcykelolyckor och alkohlförgiftning.. Som ni hör inte min favorithögtid så jag säger Gott Nytt År och hoppas på att få vara torr!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0