Kobe o Osaka


Jag besökte Kobe som är en stad med 1,5 milj invånare och som ligger vid kusten, under Kyoto och Osaka. Här är utsikten från en linbana jag åkte upp i.

Kobe var på mitten 1800 talet en väldigt viktig hamnstad och många europeer hade hus här, husen finns fortfarande kvar men är nu omgjorda till museum. Den här kvinnan skulle föreställa holländsk dam :) Jag var den enda västerländska turisten där och fick posera framför varje hus så de japanska turisterna kunde ta kort.

1995 drabbades Kobe av en stor jordbävning där 5000 personer dog och över 30,000 skadades. I hamnen finns en minnespark och en del är sparad som det såg dagen efter katastrofen, se bild.

Parisehjul i Kobe hamn. Jag älskar Kobe och skulle lätt kunna bosätta mig där!

Osaka castle.

Jag vid slottet, det var sjukt varmt denna dag, 32 grader med en luftfiktighet på 95%... phu.

Umeda Sky Building i Osaka. Högst upp finns ett observation däck som jag åkte upp till.

Utsikten var grym men jag gick med darrande ben 180 m ovanför marken. Denna Japan resa blir bättre och bättre för varje dag! Ja, jag reser själv och det passar mig perfekt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0