Hur man åker buss i Bangkok


Hur man åker buss i Bangkok

Att åka buss här i Bangkok är det billigaste sättet att ta sig fram men det kan vara mycket tidsförödande om du råkar hoppa på en buss när det är rusningstrafik. Det finns inga bussfiler här utan bussen får snällt vänta i bilkön tillsammasn med personbilar, pick uper, motorcyklar och tuk tuks.


Bangkoks har en stor knutpunkt för lokala bussar och den ligger vid Victory Monument, det är även här du tar bussen till flygplatsen om du vill spara in pengar och undvika taxi. Tidtabeller finns inte utan bussen kommer, du tränger dig på tillsammans med alla andra genom mittendörren. Det står på sidan av bussen var den stannar men ibland står det  endast på thai så då är det bra att ha kollat upp rutterna på internet innan. Bussen börjar rulla så fort alla klivit på och det kan bli trångt. Du betalar alltså inte till chauffören utan det finns en värd/värdinna på varje buss som kommer runt och tar betalt, du säger vad du ska och får då reda på vad det kostar, vanligtvis mellan 5-20 bath. Om du inte är vid buss stationen utan  vill hoppa på en buss inne i staden får du ställa dig vid en busshållplats och vinka åt chauffören när bussen kommer. Han öppnar då dörrarna och du får hoppa på, näst intill, i farten. Ska man åka till en plats en bit utanför Bangkok så är bussar väldigt smidigt, billigt och bara du hittar rätt buss så är det toppen. Däremot skulle jag inte råda någon till att hoppa på en buss längs Sukhumvit vid 17 tiden, för att färdas 100 meter kan ta över 2 timmar.


De flesta av bussarna här är från 60-talet och det syns. En del har ac och är lite dyrare, andra har öppna fönster och är billigare. Just nu håller man på att introducera metro bussar som är lite flashigare och lite dyrare men än så länge står det bara på thai var de åker och det förstår jag mig inte på. En viktig sak att påpeka är att de flesta bussar har ingen stoppknapp utan det är bara att skrika till när du vill gå av, på thai såklart. Även om jag har lärt mig hur man säger det nu, nästa hållaplats tack,  så var jag i början lite feg och brukade be någon person bredvid mig skrika och de gjorde de så gärna :)


När du åker buss kommer du att se att det är inte många västerlänningar som åker buss, ca 1% skulle jag tro. Detta tror jag beror på att det tar för lång tid och att man inte vet var man kommer hamna + att skytrain och tunnelbana är mycket smidigare om man ska åt det hållet. Men jag tycker ändå du ska prova på att åka buss när du är i Bangkok för upplevelsens skull. Det är något visst med att hänga ut genom fönsteret på en 60-tals buss, se trafiken rusa förbi, se alla påsar av thaimat som släpas på och av bussen och få vara med om att bussen helt plötsligt stannar för chauffören måste uppsöka en buske för att kissa.


Kommentarer
Postat av: A

Oh vilka bra tips! Men jag undrar bara.



Vad är hemsidan för att titta på rutterna?

Hur säger man nästa hållplats tack på thai?



2009-06-08 @ 08:03:40
Postat av: A

Oh vilka bra tips! Men jag undrar bara.



Vad är hemsidan för att titta på rutterna?

Hur säger man nästa hållplats tack på thai?



2009-06-08 @ 08:06:20
Postat av: Jannis

Behövlig info! Bra att veta vart flygbussen går ifrån. Det A frågar skulle jag också vilja veta :)

2009-06-08 @ 11:42:49
URL: http://bkkuniversity.blogspot.com/
Postat av: queenpeach

A + Jannis: Busslinjer kan man kolla upp på Bangkok Mass Transit Authority (BMTA) hemsida. När man vill gå av vid nästa stopp säger man (som tjej) "Jaawt paai na ka" Svårt att skriva men det är så det låter när jag säger det iallafall :)

2009-06-09 @ 07:40:06
URL: http://queenpeach.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0