Min morgon


Jag tänkte att jag skulle berätta hur en helt vanlig morgon här i Bangkok ser ut, det är lite annorlunda mot att ta tunnelbanan till jobbet i Sthlm. Väckarklockan ringer oftast lite före 06 och då blir det flingor med mjölk, en dusch, snabb avcheckning vad som hänt i webshopen under natten och så ut från lägenheten. Nere på gatan ställer jag mig sedan och försöker få kontakt med motorcykelkillarna i hörnet av min soi (gata) , när de sett mig höjer det en arm, jag gör samma gest tillbaka och så kommer en kille susandes. Jag hoppar upp på motorcykeln, båda benen åt samma håll såklart och så bär det av mot Asok. Han kör oftast galet snabbt men man blir van och efter ca 5-10 minuter är jag framme. Vid Asok köper jag en påse färsk ananas (till förmiddagen)av en gammal man som ser ut att vara över 100 år och så beger jag mig över Asok Skywalk. Skywalken är en stor bro som sitter ihop med skytrainstationer och som gör att man slipper korsa en av Bangkoks störtsa korsningar till fots.


På andra sidan bron går jag vidare längs Sukhumvit, det lagas frukost längs med hela gatan; ägg steks, kyckling hackas, pomelo skalas och degbitar och bananer friteras. Det stänker, puttrar, fräser och luktar av allt på en och samma gång. Då jag inte är så förtjust i varm mat på morgonen får det räcka med en iskaffe från söt tant med en drickavagn. Sörplar vidare på min iskaffe, börjar bli lagom svettig, i ett hörn sitter tuk tuk förare och skriker, i ett annat tre thaitjejer och en västerländsk man med en whiskeyflaska i högsta hugg. Äntligen framme på soi 15 där jag hoppar på ännu en motorcykel och är framme vid skolan på ca 5 minuter, beroende på trafiken. Jag brukade egentligen gå denna sträcka men sedan hettan slagit till är det en omöjlighet.


Går över skolgården, det är lekande barn överallt, kommer fram till mitt klassrum, svetten rinner och jag låser upp dörren. På med fläkt, lampor, ac och dator och så andas ut, sörpla lite mer kaffe, ta av sig skorna, förbereda dagens lektioner och så börjar kroppsvärmen bli normal igen och en ny dag börjar.


Kommentarer
Postat av: Therese

Hej hej :)



Jag var inne på dinwebshop och blev kär i en bikini som jag bloggade om. Jag stal en bild från webshopen och jag hoppas att det är okej, annars tar jag bort den. Länkade också till din shop.



Skönt att du mår bättre, ha en toppen dag! Kramar

2009-03-25 @ 05:58:14
URL: http://www.mylifeinthai.se
Postat av: Liene

sv men fy, hoppas du är friskare nu:)

2009-03-25 @ 06:41:19
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Marina

Varför benen åt samma håll? =)

2009-03-25 @ 06:55:50
Postat av: queenpeach

therese: självklart går det bra!

Liene: ja nu är det bättre :)

Marina: för så sitter tjejer här och det är det enda alternativet om man har kjol ;)

2009-03-25 @ 11:41:53
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Underbart!

2009-03-25 @ 14:11:39
URL: http://rebeccaas.blogg.se/
Postat av: johanna

Haha hon är dum !

Det blev den :)

2009-03-25 @ 15:14:07
URL: http://johannamariah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0