hiss och diss

                                                   











Vad jag hissar och dissar med Thailand och Sverige.

Thailands hissar

+ Det är sommaren året runt.
+ Shoppingen är grym och man kan hitta saker som ingen annan har.
+ 90% är befolkningen är vänliga, glada och hjälpsamma. Även om deras engelska är begränsad och min thai är sådär så lyckas jag alltid få hjälp när jag behöver det.
+ Man kan köpa färsk frukt överallt för väldigt lite pengar.
+ På helgerna kan man se världens coolaste kids på Siam Square.
+ Det är väldigt lätt att resa runt i Thailand och havet+stranden är alltid relativt nära.
+ Som tjej känner man sig aldrig rädd eller otrygg även om man är ute och går själv 01 på natten.

Thailands dissar
- Sexindustrin. Nana, Pattaya och PatPong är inte humana ställen.
- Barnhemmen. Bra att någon tar hand om de stackars övergivna barnen men inte ok med att behålla barn där för pengar, aldrig ta upp barnen ur sängarna så de har början till liggsår innan de är 2 år, de som jobbar där kollar på tv istället för att ge barnen kärlek och de flesta barnen är undernärda.
- Maffian. Har makten över de flesta tiggare/extremt fattiga i Bangkok och gör de något fel mister de en kroppsdel eller sitt barn.
- Smutsen. Bangkok är en smutsig stad, det är ingrodd smuts överallt, avgaser färgar allt grått, råttor finns överallt och mitt snor är inte längre ljusgrönt utan grå/svart.
- Maten. Allt smakar likadant och det är en smak som jag tröttnat på efter lång tid här.

Sveriges hissar
+ Renheten och naturen. Sverige är ett rent land. Du kan bada mitt i Stockholm. Det finns frisk och ren luft. Det blir aldrig smog så man inte ser himlen och ingen skulle få för sig att elda upp gummidäck och sopor i sin egen trädgård.
+ Historia och kultur. Sverige har gamla byggnader, man känner historiens vindslag i Gamla Stan, de finns vackra slott, det bjuds på opera, teater, bio, konserter, ballet och musikaler.
+ Ljuset. Kanske det jag saknar mest, sommarljuset. Att det blir ljust klockan 05 och mörkt vid 22, dagen blir så mycket längre.
+ Allt är så lätt i Sverige. Bankbesök, fixa pass, få läkartid, betala räkningar, boka biljetter - allt kan göras över internet.
+ Det sociala skyddsnätet.

Sveriges dissar
- Signalfel, löv på spåret och vagnfel - tunnelbanan.
- Vädret november-mars. Ok när det är snö men det där grå, slaskiga och moddiga är jag gärna utan.
- Modeslavarna. Alla har lika kläder, kollar in Elin Kling och köper samma saker. Gina Tricot säljer slut på samma plagg i alla affärer landet runt och folk slåss om ombloggade skor på TopShop istället för att hitta sin egen grej.
- Systemet. Att man bara kan handla alkohol i en affär, inte alla dagar i veckan och inte på kvällar är ett förlegat system.

Kommentarer
Postat av: Anonym

what? haha fick du negativ respons? Nu kan jag tyvärr inte byta bort det heller för jag har semester;)

2009-03-12 @ 09:05:06
URL: http://KarinOlofsson.se
Postat av: Matilda Östman - the life of

Vilken underbar blogg. Vill också jobba utomlands när jag blir äldre :) Du har gett mig mycket push till att man kan klara att lämna sverige och allt :)

Kramar

Matilda

2009-03-12 @ 09:24:30
URL: http://matildaostman.blogg.se/
Postat av: queenpeach

Karin: o ja massor ;)

Matilda. kul!

2009-03-12 @ 10:05:16
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Linda

Kul att lasa om annu en ung, svensk tjej i thailand. Jag arbetar sjalv i Pranburi som engelskalarare just nu.



Haller dock inte med om att "Som tjej känner man sig aldrig rädd eller otrygg även om man är ute och går själv 01 på natten.". Pa landsbygden ar det livsfarligt att som tjej ga ensam sent om kvallarna. Sjalvklart ar det dock sakerligen skillnad i Bangkok. Ska forsoka folja din blogg =)



Mvh Linda

2009-03-13 @ 06:25:03
URL: http://thailife.blogg.se/
Postat av: queenpeach

linda> ja det är nog skilland i en stor stad.. men kul att du hittat hit!

2009-03-13 @ 06:49:12
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Soufya i DUBAI

Håller verkligen med dig om allt! Kanske man själv borde göra en sådan lista fast med Dubai. Du glömde godiset i Sverige (lakrits.. mums)!

2009-03-13 @ 08:25:45
URL: http://soufya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0