turist i Hanoi lördag

Gör er beredda på ett riktigt turistinlägg!

Lördagen började med en promenad till Red River och upp på bron Long Bien Bridge som byggds av fransmännen 1902. Där var det blåsigt kan jag lova!

I floddeltat bor folk som livnär sig på fiske.

Mitt på bron pågick ett photoshoot.

Promenaden fortsatte till West Lake där man kan hyra svanbåtar och trampa runt i.

Besökte Hanois berömda Tran Quoc Pagoda från 1800-talet. Vacket som en saga!

Jag framför Pagodan med rökelse i handen. Allt runt Pagodan var väl uttänkt kring Feng Shui.

Vi tände rökelse för lycka och välgång.

Sedan sög det lite i min shoppingtarm så jag besökte Dong Xuan Market. Jag är inte så imponerad av kläderna men väskor och skor i överflöd, jag är mycket sugen på en LV clutch!

Frukt och grönsaksmarknad i de gamla kvarteren.

Sista turiststoppet för dagen blev den kända röda bron som leder till Ngon Son Templet i Hoan Kiem sjön. Legenden säger att hjäten Le Loi fick ett gyllene svärd av en jättesköldpadda som levde i sjön. Le Loi bekämpda Kina med svärdet och gav sedan tillbaka det till sköldpaddan. I templet finns rester av sköldpaddan och varje år hittas jättesköldpaddor i sjön om det är inplanterade eller inte vet ingen.

Inne i själv templet.

Kommentarer
Postat av: Surra

Roligt med bilder. Blir sugen att åka dit :)

2009-05-10 @ 10:02:34
Postat av: jennie

nu blir jag nyfiken på ditt liv eftersom du lever det som jag skulle vilja ;) hur försöjer du dig i thailand (jobbar på skola eller så verkar det som?) vad har du för utbildning och hur fick du jobbet?

2009-05-10 @ 11:28:22
URL: http://iolani.blogg.se/
Postat av: Sofia

Å vad härligt det ser ut! Läste ett reportage om Hanoi i något nummer av ELLE och blev riktigt sugen på att åka dit! Ha en underbar semester!

2009-05-10 @ 11:37:49
URL: http://broli.blogg.se/
Postat av: queenpeach

surra: ja åk!

jennie: ja jag jobbar som lärare på en skola (har jobbat som lärare i sverige + chiang mai innan i 5 år) och så har jag en egen webshop också. Jobbet som lärare fick jag genom kontakter.

2009-05-10 @ 11:37:57
URL: http://queenpeach.blogg.se/
Postat av: Rebecca

West Lake finns i Hangzhou i Kina med - så sjukt vackert!

2009-05-12 @ 13:01:42
URL: http://rebeccahultqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0